søndag 19. november 2017

Har du lyst til å lære yoga?

Nå ligger vinteren og vårens yoga aktivitet ute! Velkommen til klassisk yoga, som er en yogaform hvor vi gjør fysiske øvelser, avspenning, pusteøvelser og meditasjon.

MANDAGSKURS Yoga og meditasjon - Kveldskurs  
kl. 19.00 - 20.30Dette kurset passer både nybegynnere og erfarne. Det vil være grundige instruksjoner for de som kan lite, og alternativer til de som er mer erfarne i sin praksis. Oppstart mandag 22. januar og siste mandag før sommeren 18. juni.

Det deles opp i to kursbolker, men du får rabattert pris om du melder deg på begge kursene.Vinter - 9 ganger
Fra 22.01 til og med 9. april. Det blir ikke undervisning i vinter og påskeferie, dvs 19. februar, 26. mars og 2. april.

Vår - 8 ganger
Fra 16. april til og med 18. juni. Det blir ikke undervisning pinsen, 14. og 21. mai. 

PrisKurspris for begge kurs kr. 2.400,- eller for vinterkurs kr. 1.400,- og vårkurs 1300,- (kr. 1000,- for ungdom 13-19 år per kurs).

FREDAGSYOGA  KLIPPEKORT / DROP IN
kl. 16.15 - 17.30Fredagstimen passer godt om du ikke har anledning til å følge alle ganger i en kursrekke, og om du er nybegynner og erfaren.  Det vil være grundige instruksjoner for de som kan lite, og alternativer til de som er mer erfarne i sin praksis.

Datoer:
 Hver fredag (ca 17) med oppstart 19. januar og siste fredag 8. juni. Det er ikke undervisning i vinter- og påskeferieuka.

PrisKurspris for klippekort er for 8 ganger 1200,-/ 10 klipp 1500,- / drop in 160,-
Klippekortet kan tas med til neste sesong.

Påmelding for mandager/fredager
: Send epost med navn, adresse, mobilnummer til marianne.synnesk@gmail.com

VELKOMMEN!!

mandag 24. april 2017

Fullstendig oppmerksom - Pratyahara


På norsk kan Pratyahara begrepet oversettes med full oppmerksomhet eller å være fullt oppslukt av noe. Bli ett med øyeblikket, slik at man ikke legger merke til det som er rundt.


Denne praksisen er nevnt i den første, viktige skriftlige nedtegnelsen av yoga Patanjalis Yoga Sutra (ca 200 f.Kr), og ble der definert som èn av de 8 grener av yoga. I følge Patanjali er pratyahara broen mellom den ytre og den indre yogaen. Og det er det første, grunnleggende stadiet av oppmerksomhet som må til dersom man skal kunne komme videre i de meditative praksisene Dharana – konsentrasjon; Dhyana – meditasjon og Samadhi – en tilstand av å «bli ett med alt». 


Det er flere måter å øve opp oppmerksomheten på. Under finner du noen øvelser som gjøres samtidig med yogaøvelsene og de kan gjøres hver for seg, eller flere samtidig.



1. «Hvordan oppleves det» underveis og etter det jeg gjør
Utforske hvordan det kjennes i kropp og sinn i det du gjør/har gjort akkurat nå. Lukk øynene og kjenn etter.

2. Pusten
Alternativ 1: Følge og koordinere pust og kroppens bevegelse i yogaøvelser (eller annen aktivitet, som å gå, male el)
Alternativ 2: Følge pustens gang inn/ut av nesen

3. Intensjon
Vie dagens yogapraksis til et tema. Utforske en intensjon, en sinnstilstand eller et ønske i den aktive yogaen. For eksempel, om du har uro i kropp og sinn – utforske og tenke «ro». Hvis du kjenner tristhet – utforske «glede». Andre nøkkelord kan være omsorg, kjærlighet, styrke, energi, gi slipp…

4. Energiområder (chakraer)
Gjennom øvelser konsentrere på et område i kroppen. Yogaens fysiske øvelser har ofte et energiområdet tilegnet den enkelte øvelsen, for eksempel i Rytterstilling konsentrerer vi på området mellom øyebrynene (Agia chakra), eller i Haren området nederste del av magen/rundt navlen (Manipur chakra)


5. Konsentrasjon på èn av sansene, som lytting
Dette gjør vi i meditasjonen Indre Stillhet, i første fase. Lytte og konsentrere på opplevelsen det gir uten å bli fanget opp av sinnets aktivitet med å tenke over HVA vi lytter på, men bare oppleve lyden i seg selv og den opplevelsen det gir.
Denne øvelsen kan også gjøres med smak, synsinntrykk, lukt eller berøring.